mandag 3. januar 2011

Kjemiundervisning på en ny skole - en sped start

Jeg har fått det privilegium å få jobb på en flunkende ny skole; Nordahl Grieg VGS i Bergen. Vi har startet forsiktig med bare VG1 i år, så på studiespesialiserende (tidligere allmenfag) undervises det i år ingen programfag. Men fra høsten 2011 får vi VG2, og dermed oppstart av blant annet kjemi. Nærmere bestemt kjemi1. Som foreløpig eneste kjemilærer har jeg fått ansvar for å bygge opp dette faget, legge litt planer slik at det finnes utstyr og eventuelle lærebøker når skolen starter igjen etter sommerferien.

Etter noen år på en veletablert skole der jeg alltid fant kjemikalier og utstyr jeg kunne bruke, blir det en spennende utfordring å fylle tomme skap med nyttige ting som dekker ikke bare de planlagte fellesøvelsene med elever, men også demonstrasjoner av små og store fenomener for å krydre undervisningen. Problemet er at ikke alle disse demonstrasjonene alltid er like planlagt, og uten utstyr/kjemikalier er det vanskeligere å være spontan…

I tillegg kommer altså valg av læreverk. Inntil i fjor fantes det bare ett læreverk i kjemi i Norge: "Kjemien stemmer" (CappelenDamm). Dette brukte jeg de tre årene jeg hadde kjemi på Askøy, men var ikke helt fornøyd. Jeg fikk delta på lærebokseminarer for to nye læreverk våren 2010: "Aqua" (Gyldendal, fagnettsted delvis lukket) og "Kjemi" (Aschehoug, fagnettsted lukket). I tillegg finnes det nå et digitalt læreverk: "Universell kjemi" (Cyberbook, fagnettsted delvis lukket), som jeg også har kikket litt på. Men det er et vanskelig valg å ta, og jeg skulle ønske jeg hadde 20 års erfaring og ikke 3…

I kommende innlegg vil jeg se på hvilke øvelser som kreves i kjemi1, demonstrasjoner for å belyse enkelte emner, og utover våren også gå litt inn i de forskjellige læreverkene for å se etter fordeler, ulemper og generelt forskjellen mellom dem. Innimellom dette er det også interessant å se på selve faginnholdet i kjemifaget i videregående skole, og hvilket grunnlag elevene har fra naturfaget når de begynner med kjemi.

Jeg har begynt å samle sammen nettsteder og artikler som kan kobles til kjemifaget for å vise elevene at kjemi faktisk har en viss sammenheng med virkeligheten. Nettstedene kan man finne i min samling på Delicious, under tag kjemi, kjemi1 og kjemi2. I tillegg har jeg stor glede av Teknisk Ukeblad og Gemini, som tidvis har interessante artikler. Nå sist en artig sak om fyrverkeri (Gemini nr 4 2010 side 40/41, tilsvarende side 21 i pdf-versjonen.

2 kommentarer:

  1. Jeg er en av forfatterne til læreverket Kjemien stemmer. Hva var du ikke helt fornøyd med?
    I prinsippet er det du som lærer som bestemmer undervisningsopplegget. Du må bare dekke kompetansemålene i kjemi 1. Jeg har sett på det digitale læreverket du nevner, og det ser lovende ut. Kan du selv velge læreverk eller er det skolen eller fylket som bestemmer?
    Du kan være glad at du har mange år som lærer igjen! Lykke til.
    Bjørn

    SvarSlett
  2. Jeg kan kanskje komme inn på dette når jeg skal se nærmere på læreverk etterhvert? Et kort svar nå: Siden jeg jobbet fra førsteutgaven fant jeg en del feil, det vil jo såklart alltid forekomme. Men det er litt irriterende... Oppgavene i boken ble etter min mening for lite helhetlige, de testet liksom et lite emne om gangen i stedet for å stimulere elevenes helhetsforståelse. Organiseringen av teori/praksis/forklaringer i kapitlet om uorganisk analyse (ioner) var vanskelig å finne frem i for elevene. Dette var et emne jeg valgte å gjøre 100% praktisk, uten noen "tavleundervisning", og da var det vanskelig å vise til boken, fordi noe sto i teoriboken, noe som innledning til øvelse, og noe innimellom øvelsene.

    Jeg kan selv velge læreverk, i alle fall til en viss grad. Siden skolen ønsker å være digital i størst mulig grad vil jeg nok bli oppmuntret til å velge det digitale verket. Så langt savner jeg litt der å kunne lese seg til ting. Savner teksten, liksom. Dessuten er det ikke særlig bra tilrettelagt for hørselshemmede elever, og siden vi er en knutepunktskole er dette en problemstilling jeg må se på.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.