fredag 7. januar 2011

Hvorfor velger så få unge kjemiutdannelse?

Jeg jobber som førstelektor i kjemi ved Universitetet i Tromsø (UiT), der en en del av arbeidsoppgavene mine er formidling og rekruttering ut mot elever og lærere.
Vi på Institutt på kjemi ved UiT har gjort (og gjør) en stor betydelig jobb ut mot de videregående skolene for å få flere til å velge kjemi som studieretning. Men dessverre så har vi ikke sett noe særlig økning i antall studenter som velger å studere kjemi. I motsetning til forskningsmiljøet i kjemi i Tromsø som har hatt en stor økning i aktivitet, nyansettelser og interessante prosjekter.

Svært mange av våre nyansettelser har vært utlendinger siden det ikke finnes norske kandidater å få tak i. Det er selvfølgelig positivt å hente inn kompetanse fra utlandet, men hvis vi ikke klarer å produsere nok egne kandidater så tror jeg det kan bli et problem i fremtiden.

Så mitt spørsmål er: Hvorfor velger så få unge å studere kjemi?
Det er rimelig greit med arbeidsplasser for kjemikere og lønna er ok. Er det vi som jobber med rekruttering som ikke klarer å formidle de positive sidene med yrket godt nok? Eller er det en trend i samfunnet? Farmasistudiet som er svært beslektet med kjemi er MYE mer populært enn kjemistudiet (i alle fall i Tromsø). Men jeg mener jo farmasiyrket er mindre spennende enn kjemiyrket (men jeg er vel ikke helt objektiv :-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.