tirsdag 11. januar 2011

Matematikk i kjemifaget på VGS

Jeg får en del spørsmål fra elever hvilken matematikk de bør velge for å ta kjemi. Matematikk har blitt veldig komplisert som fag på VGS, og elevene må allerede når de begynner i VG1 velge mellom 1T (teoretisk) og 1P (praktisk). I VG2 er det intet mindre enn 5 mulige matematikkfag, og man trenger kurs for å forstå hva som er hva og skal velges når… Ikke alle skoler tilbyr alle fagene, dette avhenger av hva elevene ønsker og hvilke ressurser skolen har tilgjengelig (rom, lærere, muligheter i timeplanen osv).

Mitt svar til elever er at det som trengs av matematikk til kjemifaget i VGS er de fire regneartene, potenser, kvadratrot og logaritmer. Man må kunne løse ligninger, både lineære, andregradsligninger, logaritmiske ligninger og eksponentielle ligninger. Og så bør man kunne forstå og anvende tall på standardform ("vitenskapelig notasjon").

For elever som velger 1P + 2P (et slags minimumsvalg), så mangler de et par emner: logaritmer og andregradsligninger. Når jeg har hatt elever med dette grunnlaget, har jeg hatt et lite ekstra-kurs for dem et par timer slik at de kan løse de nødvendige oppgavene. Dette dukker særlig opp i sammenheng med pH og likevekter.
Andregradsligninger er det sjelden man trenger å løse, fordi vi bruker tilnærmingsverdier for å løse oppgaver der dette forekommer. (For eksempel når man ser på endret konsentrasjon i likevekter.)

Så langt er min erfaring at det sjelden er matematikk som er hovedproblemet for elever når de skal forstå kjemi. Men for noen få representerer det en ekstra utfordring dersom tallforståelsen er svak, fordi de ikke er i stand til å vurdere svarene de får skikkelig, og det å "oversette" et kjemisk problem til en matematisk ligning er vanskelig.

2 kommentarer:

  1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

    SvarSlett
  2. Hei
    Jeg underviser ca 150 studenter hvert år i begynnerkuset i kjemi ved UiT. Desverre er mitt inntrykk at matekunnskapene har vært synkende i mange år nå, og det viser vel forskning også. Dette går ut over prestasjonene til studentene i kjemi.

    Jeg opplever hvert år at endel studenter får problemer med kjemien pga av matematikken. Når studentene ikke kan løse enkle ligninger eller feks forandre benevningen fra liter til milliliter da blir kjemi fort et svært vanskelig fag.
    Jeg tilbyr hvert år ekstraundervisning i matematikk for mine kjemistudenter og dette er en av de mest besøkte ekstraundervisningene. I en spørreundersøkelse vi hadde over temaer de trengte ekstra hjelp til kom også matematikk på andre plass (bare slått av mol-regning)over hvilke temaer de ønsket ekstra hjelp med.
    Jeg tror de videregående skolene har for lenge fokusert på å løse oppgavene uten tilstrekkelig forståelse i matematikk. Dette holder ikke når de kommer på universitetene og må anvende matematikken.

    Det positive er at jeg tror og håper at det er en forandring etter kunnskapsløftet, at matematikkforståelsen blir bedre blant elevene.

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.