tirsdag 14. september 2010

Styrk store norske leksikon

Store norske leksikon er den norske encyclopedi slik Store danske er for Danmark og Nationalencyclopedien er for Sverige. Store norske finnes i nesten alle norske hjem i form av mange, ruvende bind. Forløperen kom allerede 1907-12 – siste trykte utgave i 2005-7.
Nå er leksikonet på Internett (snl.no) og har vært gratis tilgjengelig i mer enn ett år. Men det sliter, og det er behov for oppdatering av mange oppslagsord. De trykte utgavene var tidsbilder og har fortsatt en egen interesse. Nettutgaven er dynamisk og kan kontinuerlig oppdateres. I den trykte utgaven var plassen begrenset noe som gjorde teksten kort og bildene få. I nettutgaven er plassen ubegrenset.
Wikipedia er langt synligere på nettet, men jeg vil hevde at det er en nasjonal oppgave å støtte Store norske leksikon. Jeg er fagansvarlig for kjemiens historie og for grunnstoffer med minst en stabil isotop. Tor Bjørnstad og Jorolf Alstad tar seg av de andre grunnstoffene. Einar Uggerud er fagansvarlig for den organiske kjemien. Andre norske kjemikere er ansvarlige for andre deler av kjemien.
Hva kan du gjøre? Vis til artikler i Store norske når du underviser og skriver! Send melding til fagansvarlig når du finner feil og mangler! La Store norske leksikon bli den sentrale kilden for informasjon om norsk kjemi i 2011!
Bjørn

2 kommentarer:

  1. Jeg slår ofte opp på snl.no når det er noe jeg lurer på, men det er ofte det står veldig lite eller ingenting. Dette gjelder også i kjemi. Har kjemi 2 nå i år, og syns ofte det kan være til hjelp å slå opp ord og ting jeg lurer på for å forstå det enda bedre. De gangene jeg bruker snl.no i rapporter o.l. skriver jeg alltid opp linken under kilder.

    SvarSlett
  2. Det bra du bruker Store norske, og jeg er enig med deg at det er mye som mangler eller som burde forbedres. Det er grunnen til jeg skrev dette innlegget i bloggen for Kjemiåret 2011. Jeg så gjerne at flere kjemikere bidrar til leksikonet. Hvis det er noe du savner så skriv til meg om det. Jeg kan få plass til mye innen Kjemiens historie og stabile grunnstoffer!

    SvarSlett

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.