mandag 13. september 2010

Hvorfor er det så få kjemistudenter?

Det er for få som velger å studere kjemi på universitet og høyskole. Det skyldes etter min mening at Læreplanen for programfagene Kjemi 1 og Kjemi 2 i den videregående skole er for vanskelig og for omfattende.
Dagens læreplan gjelder fra 1.8.2006 og er tilgjengelig på Internett. En sterkt forkortet fremstilling av formålet for Kjemi 1 og 2 er: forklare stoffenes egenskaper og reaksjoner på grunnlag av hvordan stoffene er oppbygd på mikronivå, gi innsikt i hvilken betydning kjemisk forskning har for teknologisk og økonomisk utvikling, bidra til forståelse for hvordan stoffer påvirker miljøet, og hvordan utvikling av nye industrielle metoder kan redusere belastningen på miljøet, skape interesse for kjemi og naturvitenskap og samtidig gi kunnskaper som er nødvendige for å delta i samfunnsdebatten. Elevene skal også få med seg den historiske utviklingen av kjemifaget. Opplæringen skal knytte teori til praktisk laboratoriearbeid, og elevene skal få innsikt i hvordan kjemi blir brukt i samfunnet.
Faget burde begrenses til at elevene skulle lære å forklare stoffenes egenskaper og reaksjoner på grunnlag av hvordan stoffene er oppbygd på mikronivå. Det er det sentrale i dagens kjemi. Det andre kan flettes inn der det er naturlig.
Jeg fristes til å sitere hva Peter Waage skrev i sin lærebok for skolen i 1897: Ved at ophobe altfor meget stof i en elementær lærebog i kemi, udsætter man sig let for, at de meddelte fakta blir rent hukommelsesværk, som snart glemmes; faget blir uinteressant og undervisningen ufrugtbar. (Læreboken er tilgjengelig på Internett som NB Digital.)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.