tirsdag 18. oktober 2011

Praktisk teori

Endelig ble vi ferdige med den aller første (og en tanke tørre) teoribiten i kjemi1 og kunne bevege oss inn i den morsomme delen: kjemiske reaksjoner. Det tredje kapitlet i Aqua tar for seg de 4 hovedtypene reaksjoner (syre-base, redoks, felling og kompleksdanning) på generell basis, så skal vi fordype oss i 2 av dem (syre-base og felling) senere.
I dag tok vi et overblikk, og koblet det med små praktiske demonstrasjoner for at elevene skulle istte igjen med noe mer visuelt enn min prating.
Timen ble innledet med sikkerhetstiltak: frakker, briller og hansker. Elevene satt rundt bordene i grupper på 4, og hver gruppe fikk utdelt følgende:
  • Reagensrør-stativ med 7 rør:
  1. Ganske konsentrert HCl (jeg blandet ca 50% konsentrert HCl og 50% vann)
  2. 0,1 M AgNO3
  3. 0,1 M NaCl
  4. Vann
  5. Metanol
  6. CaCO3 (s)
  7. En løsning av CoCl2*6H2O i metanol
  • 2 begerglass:
  1. Isvann
  2. Varmt vann
  • En porselensskål 
  • Små plastpipetter
Koblet sammen med presentasjonen min utførte vi nå forsøk med
  • Fellingsreaksjon (dryppet AgNO3 ned i NaCl-løsningen)
  • Syre-base-reaksjon (HCl + CaCO3, kanskje ikke det mest typiske syre-base-forsøket, men vi fikk illustrert bruk av også hørsel som sans for å observere kjemiske reaksjoner på makronivå, siden det bruser hørbart)
  • Kompleksreaksjon (Co2+ danner et blått kompleks med Cl-ioner, men rosa med vann, denne likevekten kan forskyves ved hjelp av temperatur, tilsats av vann, HCl eller AgNO3 for å felle ut Cl-ionene)
  • Redoksreaksjon (forbrenning av metanol)
Samtidig fikk elevene også trening i å håndtere dråpetellere og reagensrør. Bare det å plassere fingrene slik at dråpetelleren er stabil kan være en utfordring! Det er også kjekt å se at når jeg sier fra at ting representerer en risiko, har de respekt for det og følger med på beskjedene som blir gitt.

Vi fokuserte både på makronivå, med sanser og observasjoner, og på mikronivå, med reaksjonsligninger og bindingene som brytes og dannes. 

JEG hadde det i alle fall veldig kjekt, satser på at elevene også fikk litt glede av dagens økt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.