I min farfars 6 binds leksikon fra 1907 står ikke ordet bil, men automobil. Etter en historisk innledning beskrives fremtiden slik: "Udviklingen gaar derfor i retning af at anvende eksplosjonsmotor i landdistrikterne og for længere ruter, men derimod elektriske vogne i byerne med deres omgivelser. I Tyskland har man søgt at erstatte benzinen med denatureret alkohol, og det synes, som alkohol-a. har en fremtid for sig."
Elektrisiteten kom den gang fra blybatterier som fortsatt i mange elektriske biler i dag. Det er ikke vanskelig å lage en bil med elektromotor. Utfordringen er å lage et billigere og lettere batteri med større kapasitet og som tåler mange oppladninger. Det har vist seg å være en større utfordring enn man den gang forutså.
Den første brenselcellen ble laget i 1839 og første utgave av blybatteriet kom i 1859. Siden har det blitt brukt store summer på å finne opp bedre batterier, og både brenselcellen og blybatteriet har blitt bedre. Men kanskje mangler det grunnleggende kunnskaper for å komme videre? Kanskje det som trenges er basale kunnskaper i redoksreaksjoner og om materialer, kort sagt bedre kunnskaper i kjemi? Konklusjon: støtt grunnforskningen!
Produksjonen av effektive elektromotorer medfører avhengighet til noen få land som Kina. Som artikkelen sier har det vært forsket mye på å fjerne seg fra bruken av disse sjeldne metallene uten særlig suksess:
SvarSletthttp://www.dailytech.com/article.aspx?newsid=19951
Svar til speedie
SvarSlettDette er annen utfordring enn den jeg peker på. Om Kina ikke lenger vil eksportere samarium og andre sjeldne jordarter så finnes det forekomster i andre land, men det vil ta tid før de tas i bruk. Men det kan jo være at bilprodusentene bruker dette som en unskyldning, mens den egentlige grunnen er at de ikke greier å lage gode nok batterier!
Bjørn