torsdag 25. august 2011

Og så var vi i gang igjen!

Første uke med elever er snart over. Bare en klasse igjen jeg ikke har møtt enda, det er nye VG1-elever jeg skal ha i matematikk 1T. Ellers blir det matematikk R1 og kjemi1 med en del elever jeg hadde i fjor og en del nye.
Naturfagsrommene er fyllt opp med masse nytt utstyr, og enda står det kartong på kartong og venter på å bli pakket opp. Siden vi nå en gang er en ny, moderne og feiende flott skole, har vi også våget oss på en database (i Access) over alt utstyret. Spent på hvordan det vil fungere over tid, men tanken er veldig god. Det gir en unik oversikt. Eller... muligheten til det i alle fall...
Blant de ca 180 elevene på VG2 er det rundt 60 som har valgt kjemi, og de er nå fordelt på 3 grupper. Vi har "bare" én dedikert kjemisal, og den er glimrende innredet til laboratoriearbeid med opp til 16 elever, ikke så glimrende til tavlebasert undervisning (det blir jo det òg), og det kan bli litt problematisk å gjennomføre en del øvelser med 20. Så jeg tenker det blir litt deling av gruppene da. Veldig spent på dette også.
Men altså, den første uken med kjemi er over, og den har bestått av mengder av informasjon, og i dag nesten en times forelesning om kjemihistorie. Jeg liker å innlede med litt bakgrunn for hvordan man har tenkt seg at verden er bygget opp, og det er greit å starte med noe elevene ikke trenger å pugge. Det blir det jammen nok av i løpet av dette året! Vi begynner i gamle Hellas med filosofene, og ender opp med forrige århundres atommodeller med en liten svipptur innom kvarker til slutt. Der får fysikken overta. Jeg forsøker å få frem min fascinasjon over hva gamle grekere klarte å tenke seg til. Demokrit som flere hundre år før Kristus lanserte atomet som byggestein, når det faktisk ikke ble påvist før over 2000 år senere.
Neste uke går vi løs på elektronkonfigurasjon og periodesystem. I første omgang uten orbitaler, skallmodell for de første 20 grunnstoffene + oktettregelen er tilstrekkelig forklaringsmodell for det vi skal lære i kjemi1. Det i seg selv er også noe å lære: det å bruke en modell som er nøyaktig nok, men uten unødvendige detaljer. En som passer til formålet. Og når formålet er grove forklaringer på de viktigste bindingstypene, bruker vi oktettregelen. Og så nevner jeg vanligvis i en bisetning at det finnes unntak, men at vi må holde oss på et overkommelig nivå inntil videre.

Elevene fikk også litt informasjon om kjemiåret, og "gulrot" i form av seminar på UiB allerede om et par uker der vi har meldt dem på 8 spennende foredrag om kjemi. I neste runde skal de alle få lage postere/plakater til å henge opp rundt omkring på skolen for å spre informasjon om kjemi til medelever og besøkende senere i høst. Spent på det også, jeg!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar

Merk: Bare medlemmer av denne bloggen kan legge inn en kommentar.